niedziela, 26 marca 2017

Hello World - swift


Od czego zacząć?


Aby tradycji stało się zadość, postanowiłam zacząć od tradycyjnego "Hello World" w swifcie. Ponieważ pracuję na macu i Xcode'a miałam zainstalowanego od dawna nie zastanawiałam się na innym środowiskiem. Podobno da się w swifcie pisać na Windowsie lub Linuxie. Sama tego do tej pory nie próbowałam, ale nie omieszkam tego zrobić. Oczywiści wyniki eksperymentu opiszę na blogu :).

Parę słów o Xcodzie.

Jest środowisko programistyczne stworzone przez Apple. Moje doświadczenia z nim nie są bardzo obszerne. Napisałam w nim trochę programów C++ i Javie. Do tej pory nie znalazłam w nim nic mega fascynujące, ale też nie natknęłam się na nic co by mnie do niego zniechęciło. Zobaczymy co przyniesie ten projekt.

No to zaczynamy.

Tworzenie pierwszej aplikacji opiszę krok po kroku. Tak chyba będzie najprościej.

  • Odpalamy Xcode i wybieramy drugą opcję Create a new Xcode project


  • Następnie wybieramy na jaki system będziemy tworzyć aplikację (tutaj iOS) oraz w Application opcję Single View Application. Następnie klikamy Next.



  • Tutaj nadajemy nazwę naszej aplikacji oraz wybieramy język, w którym będziemy ją tworzyć. Klikamy Next i wybieramy gdzie chcemy ją zapisać.




  • I oto ukazuje nam się nasza aplikacja. I teraz po kolei:
    1. Z lewego paska wybieramy Main.storyboard. Zobaczymy dzięki temu layout naszej aplikacji.
    2. Na górze naszego layoutu wybieramy żółte kółeczko z wyciętym białym kwadracikiem. Jest to funkcja View Controller. Możemy ją również wybrać na pasku po lewej stronie okna z layoutem. 
    3. Pod oknem z layoutem wybieramy View as. W niej wybieramy rozmiar ekranu, do którego dopasuje się nasz layout.

  • Teraz czas do naszego layoutu dodać label i button.
    1.  W prawym dolnym rogu okna możemy wyszukiwać różne obiekty, które będziemy chcieli dodać do widoku. 
    2. W filtr wpisujemy Label. 
    3. Łapiemy za ikonkę i przesuwamy na layout. 
    4. Po kliknięciu na label po prawej stronie można ustawić wielkość, kolor czy styl czcionki. Oczywiście label możemy ustawić sobie tak jak nam się podoba.


  • Te same kroki podejmujemy żeby dodać button do naszego widoku.

  • Layout gotowy. Nadszedł czas żeby coś zakodować. Dla wygody zamknęłam sobie w tym kroku schemat projektu. Można to zrobić klikając w prawym górnym kwadracik z pionową kreską. W zależności od tego, czy kreska znajduje się po prawej czy po lewej stronie zamkniemy odpowiedni pasek. Aby go przywrócić wystarczy ponownie kliknąć na ikonkę.
    1. W prawym górnym rogu klikamy na połączone ze sobą kółeczka. 
    2. Po kliknięciu zobaczymy po prawej stronie layoutu kod naszej aplikacji.
    3. Klikamy "prawym" przyciskiem myszy na button i przeciągamy strzałką do miejsca w kodzie, którym chcemy zaimplementować funkcjonalność przycisku.
    4. Wyskoczy nam okienko, w którym wybieramy w polu Connection opcję Action, a polu Name wpisujemy nazwę funkcji. Na koniec klikamy Connect.


  • Ciąg dalszy nastąpi jutro :P. Jak to bywa trochę przekombinowałam i swift mnie pokonał, ale to tylko jedna bitwa. 

Co dalej?

Po pierwsze muszę wywalczyć Hello World w wyskakującym okienku. Bardzo chciałam zrobić ładny przykład, a trzeba było najprostszy, ech... Najpierw zawalczę z tym pop-upem, co będzie tematem kolejnego wpisu :).














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz